The Evil Pony's

BIO


In de bruisende Meetjeslandse Metalscene zaten vier vrienden iets te vaak samen aan de toog. Het oprichten van een eigen “schlagerband” bleef een terugkerend onderwerp en toen de fictieve band in 2006 in het cd boekje van The Difference (“Verloren in massa verwarring”) reeds werd bedankt voor bewezen diensten, was een eerste repetitie het – al dan niet logisch – gevolg. Liederen in het Meetjeslands dialect, met een vleugje gitaar en humor, overgoten met alcohol en het nodige korreltje zout, werden het resultaat. 

Een eerste optreden in een garage in de Brugse Steenweg in Eeklo maakte duidelijk dat plezier op de eerste plaats komt!
De demo “Obsceen, Gemeen en Vies van Iedereen” was een eerste poging om het geniale talent van het 4-tal te vereeuwigen op plaat. De plaat is ondertussen volledig uitverkocht maar vrijgevig zoals de Poniets zijn, kan deze nu gratis beluisterd worden op het internet, samen met 4 verloren gewaande nummers.

De eerste full cd “Mee een muile gelijk ons ist alle doagen keirmesse” zag in 2009 het daglicht. Een ode aan de Meetjeslandse taal en het alledaagse leven. Hits zoals “Cracotten” en “De Lift” staan voor altijd gegrift in het geheugen van metal minnend Meetjesland. De videoclip voor De Lift wordt nog steeds gezien als de referentie voor de moderne muziekclip.

In 2013 werden de Poniets door onbekende krachten gedwongen tot een split. De bandleden hadden tijd nodig om zich te herbronnen en hun levers te reinigen.

Elke Pony ging zijn eigen weg… 

Toen de Poniets na enkele maanden besloten om terug samen te komen, bleken er toch wat ingrijpende veranderingen te zijn gebeurd. Tijdens hun omzwervingen had elk van de Poniets wel één of andere superkracht opgedaan en die bleek op de eerste repetities toch niet zomaar onder controle te houden. Zeker niet als er met versterking werd gespeeld. Ook tijdens het schrijven van nieuwe nummers kon men de demonen niet voldoende onder controle houden.
Het besef kwam er snel dat de terugkeer naar de podia rustig zou moeten opgebouwd worden. Het gebruik van akoestische instrumenten bleek een stap in de juiste richting en zorgde ervoor dat de Poniets opnieuw het podium op konden kruipen zonder de helft van het publiek uit te moorden.
De komst van enkele babies zorgde voor nog meer gemoedsrust waarna besloten werd om tijdens de babyborrel toer opnieuw met elektrische instrumenten op te treden.
Gesterkt door nieuw werk, de grote zin om terug op een podium te kruipen en de dorst naar gratis bier, werkten de Poniets de reeks optredens af zonder noemenswaardige incidenten.
De tijd was dan ook rijp om het herstel volledig te maken tijdens een langdurig verblijf in de Oakwood Recording & Productions Studio in Kaprijke. Zangtherapie, doedelzak en mondharmonica begeleiding en een gezond bierdieet zorgden er niet enkel voor dat The Evil Pony’s helemaal klaar zijn om podia omver te spelen maar leverde ook voldoende nummers op om een full cd te vullen. “Klof in den Trok” was in 2015 een feit.